Artikel
Artikel

De mantelzorger, zenmeester in moderne tijden

Onze wereld is complexer geworden.

Een computer bestond dertig jaar geleden niet. Internet? Nooit van gehoord. Ondernemingen bewegen vandaag in een omgeving met steeds minder zekerheden. Nieuwe technologie zorgt voor de ene marktrevolutie na de andere. Kortom, de wereld van vandaag vereist een buitengewone reactiviteit. Het antwoord is geen geheim: organisatietalent is de sleutel.

We moeten aan verschillende projecten tegelijkertijd kunnen werken, rekening houdend met een veelheid aan variabelen, zonder het overzicht te verliezen. Het is een belangrijke eigenschap, zeker als men productief en efficiënt wil zijn in een genadeloze marktomgeving. Het prestatievermogen van een onderneming is vandaag recht evenredig met het organisatietalent van haar werknemers.

In deze context zijn mantelzorgers in hun element. Ze zijn het gewoon om meerdere , uiteenlopende taken te combineren buiten hun werktijd. En daardoor moeten ze wel stressbestendiger zijn en moeten ze hun tijd goed indelen.

 

Stress beheersen

 

Iemand met een beperking helpen vraagt geduld. Vaak beweegt de zorgbehoevende trager en/of praten ze langzamer. Bovendien kan de zorgbehoevende het moeilijk hebben of gefrustreerd zijn. Die frustratie wordt dan wel eens uitgewerkt op de mantelzorger. Een belangrijk element. Zulke situaties zorgen in het begin voor spanning en irritatie bij de zorgverlener, maar uiteindelijk wennen ze eraan en leren ze om in elke situatie hun kalmte te bewaren.

 

Sinds de geboorte van Benjamin kwam ik al in contact met deskundigen van verschillende diensten: onderwijs, gezondheid, sociaal werk enz. De grootste uitdaging was wel stressbeheer. In het begin denk je nog dat je alles aankan, je zit vol energie. Maar na een tijdje wordt het wat minder en moet je je aanpassen. En geleidelijk ontwikkel je een betere stressbestendigheid. Vandaag heb ik meer begrip, geduld en ben ik kalmer

Angélique

 

Mantelzorgers ontwikkelen een grote stressbestendigheid. In een onderneming zijn het vandaag net zulke mensen die de dagelijkse werkdruk beter aankunnen. Als men weet dat het WTO stress als de epidemie van de 21ste eeuw beschouwt, dan is deze eigenschap wel zo handig. Twee op drie werknemers in België lijdt vandaag aan stress door het werk. Het cijfer stijgt nog en betekent een belangrijke kost voor de Belgische ondernemers. Gestresseerde werknemers zijn drie keer vaker afwezig, hetgeen zich vertaalt in een extra kost van 3.540 euro per jaar per gestresseerde werknemer.

Vous l’aurez compris, les aidants proches sont davantage habitués à gérer des situations complexes. Et pour ce faire, ils doivent faire preuve d’une organisation hors pair.

 

Tijd beheren

 

Mantelzorgers werken vaak alleen. Ze moeten heel uiteenlopende taken uitvoeren en slagen erin om meerdere verantwoordelijkheden tegelijk tot een goed einde te brengen. Ze runnen het huishouden, beheren het budget en overleggen met allerlei vakmensen. Naast morele hulp zorgen ze nog voor een hele reeks “moetjes”. Mantelzorgers moeten leren om prioriteiten te stellen en om alles optimaal binnen de beschikbare tijd te organiseren. Hoe kan je anders een extra job uitvoeren, goed voor een kwart van een fulltime?

U zult het ondertussen met mij eens zijn, tijdbeheer is een sleutelfactor voor het succes van een onderneming. Studies terzake tonen dit alleszins aan. Wil u het prestatievermogen van uw onderneming verhogen, dan is een goede strategie rond tijdbeheer onmisbaar. Mantelzorgers moeten op voorhand plannen, zich aanpassen aan onvoorziene omstandigheden waardoor ze minder gestresseerd zijn als er iets foutloopt. Het zijn experten op organisatiegebied die zich in alle omstandigheden kunnen concentreren op hetgeen echt belangrijk en dringend is.

 

Mijn agenda is mijn vriend. Dat is het belangrijkste dat ik geleerd heb. Vroeger, voor ik mantelzorger werd, schreef ik er enkel de belangrijkste dingen in. Als mantelzorger moest ik, naast mijn professionele verplichtingen, ook afspraken bij de dokter regelen. Ik had opeens twee keer meer werk. Mijn agenda helpt me nu om mijn dag te organiseren. Ik kan nu zelfs meer doen dan vroeger…

Serge

 

In de strijd tegen stress, uitstelgedrag, wanorde en inefficiëntie kan de mantelzorger dankzij zijn organisatietalent het verschil maken.

Ontdek de belangrijkste cijfers

Contacteer ons







*   Verplichte velden